MozaikMiért is van vágányzár Vásárhely és Szeged között?

2018. április 10., kedd
 
Miért is van vágányzár Vásárhely és Szeged között?

A laikusok számára is érdekes szakmai mustra a tram-train miatt most kezdődött felújításról. A munkálatok miatt április 4-étől pótlóbuszok vették át a vonatok szerepét a két város, valamint Hódmezővásárhely és Szentes között is.

 

 

 

(A képen a sínszállító munkavonat Szeged-Rókuson)

 

 


A modernkori közlekedéstörténet során először valósulhat meg vasútvillamos (tram-train) Magyarországon. A Szeged és Hódmezővásárhely közötti nagyvasúti szakasz építésére kiírt közbeszerzési eljárást a Swietelsky Vasúttechnika Kft. nyerte el tavaly decemberben, a társaság huszonötmilliárd forintból építheti át a 135-ös vasútvonal Hódmezővásárhelyi Népkert, 1559-es szelvény és Szeged-Rókus állomás, 1772-es szelvény közötti szakaszát.

 

 (Erről részletesen ITT írtunk!)


A nagyvasúti munkálatok a tram-train Szeged városi szakaszának a végétől, Szeged-Rókus kitérőjénél kezdődnek, és Hódmezővásárhelyi Népkert megállóhelyig tartanak, az Ady Endre út átjárót is beleértve. A projekt során a 21,3 kilométer hosszú vasúti pálya nyíltvonali és állomási átmenő fővágányai alkalmassá válnak a nyolcvan-száz kilométeres sebességű közlekedésre.

 

A Szeged-Rókus elágazás és Baktó elágazás, valamint Sártó elágazás és Kopáncs forgalmi kitérő közötti nyílt szakaszokon második vágány is épül. Tekintettel a tram-train várható sűrű követési idejére, ezeken a szakaszokon lehet majd nyílt vonalon a vonatokat kerültetni, előztetni. Algyőn és Népkerten százötven méter hosszú, korszerű magasperonok épülnek huszonöt méter hosszú perontetőkkel, peronbútorzattal és utastájékoztató berendezésekkel, P+R parkolóval. A kitérőket távvezérelt váltófűtéssel szerelik fel, a vonalszakaszra új, távvezérelt biztosítóberendezést telepítenek.

Első ütemben Algyő és Hódmezővásárhelyi Népkert között kezdődött meg az átépítés. Ez az ütem július 31-éig tart. A népkerti megállóhely átépítése miatt a 130-as vonal alsó szakaszán, Szentes és Hódmezővásárhely között is vágányzár és vonatpótlás van érvényben szintén július 31-éig.

 

A második ütem augusztus elsején indul: Szeged-Rókus és Algyő között és 2019. április 25-éig lesz vágányzár.

A munkálatok során a vasúti pálya teljesen átépül. az IHO szakembere szerint a nagygépes vágánybontást követően cementes meszes stabilizációval erősítik meg az alépítményt, vízzáró réteget alakítanak ki, a zúzottkőágyazatot pedig új zúzottkőből építik át. A hézagnélküli folyóvágányokat felújított sínekből hozzák létre.

 

(A használt sínekről ITT írtunk!)

 

Korszerűsítik a népkerti és az algyői vasútállomások vágányhálózatát, térvilágítást építenek ki az állomásokon és forgalmi kitérőknél, továbbá megújul az energiaellátás is. Habár a vasúti pálya átépítése magában foglalja Algyő állomását is, a munka semmi képpen nem állhat le emiatt az algyői MOL-telepen. A kiszolgálása folyamatos marad: a vágányzárak függvényében vagy Hódmezővásárhely, vagy pedig Szeged felől lesz lehetséges.

A projekt részeként az algyői Tisza-hídon elvégzik a korrózióvédelmet, a hibás tartóelemek cseréjét, felújítják a műtárgy úgynevezett vizsgálókocsijait is, az ártéri hidakon pedig a mederhídon jelenleg is meglévő, korszerű edilonos sínleerősítést alakítanak ki.

 

A teendők körülbelül nyolcvanöt százaléka 2019. április végéig, a szerződésben a vágányzárra megszabott határidőig elkészül. Ezt követően az állomási mellékvágányok, a magasépítmények és a biztosítóberendezéseket átépítése következik. A projekt végleges befejezésének, a hiánymentes műszaki átadás határideje 2020 júniusa.

 

Kapcsolódó cikkünk

 

Ilyenek lesz a tram-train járművek

 

 
 
VH-IHO
 

Olvassa el ezt is!

Acélba örökítették a vásárhelyi hősök nevét

Acélba örökítették a vásárhelyi hősök nevét

Az eredeti időpont helyett, közel három héttel később avatták fel az impozáns első világháborús...
A tavaszi veretlenségét megőrizte a HFC

A tavaszi veretlenségét megőrizte a HFC

A SZVSE ellen folytatódott a bajnokság. Pontokért utazott Szegedre a Hódmezővásárhelyi FC II-es csapata ha a...
 

És ezt már olvasta?

90 éves Lantos László Imre
90 éves Lantos László Imre A Volánnál  tehertaxisként dolgozott, majd személyi taxisként ment nyugdíjba.
 
Ifjú Állatbarátok Tábora Szegeden
Ifjú Állatbarátok Tábora Szegeden A szegedi Állatvédelmi Kontaktpontjában nyári tábort szervez az Országos Állatvédelmi Alapítvány 6-12 év közötti gyermekek jelentkezését várják.
 
90 éves Török Bálint
90 éves Török Bálint Ipari tanulóként végzett mint harisnyakötő. 1942 óta Kokron gyárban a későbbi Hódikötnél dolgozott. 1988-ban innen ment nyugdíjba.
 
Izgalmas kiállítások Szegeden
Izgalmas kiállítások Szegeden A nagy érdeklődésre való tekintettel nyári hosszabbított nyitva tartás mellett döntöttek a Móra-múzeumban és a Fekete házban. 
 
Vásárhelyi iskolai kórusok Ulmban
Vásárhelyi iskolai kórusok Ulmban Hódmezővásárhely két iskolája é

nekkaraival képviselték Magyarországot a 29. Baden –Württenbergi Iskolai Kórustalálkozón, valamint a 11. Nemzetközi Dunafesztiválon.

 
95 éves Ollé Istvánné
95 éves Ollé Istvánné  Szüleivel és 6 testvérével 1957-ben költöztek Magyarországra, 1996-ba költözött Hódmezővásárhelyre.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2018.28.hét
Családi események Hódmezővásárhelyen 2018.28.hét "Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog..."